Er mee om gaan betekent het er mee eens zijn, en dat
is niet altijd goed
Ten ondergaan in sociale druk — zoals zeggen dat je een
film leuk vind omdat vrienden dat doen — maakt voor goede
vibes over die deel uitmaken van een groep en kan de
productie van dezelfde gedragingen, volgens een
sociologische studie van Baylor University. De bevinding
heeft gevolgen voor mensen, variërend van filantropen tot
bendes, zeiden onderzoekers.
"De clou is zeer eenvoudig: overeenstemming leidt tot
positieve gevoelens, bijval, solidariteit — en dit is wat
mensen motiveert om door te gaan hun gedrag," zei Kyle
Irwin, Ph.D., een assistent-professor in de sociologie aan
Baylor en leid-auteur. Het onderzoek, gefinancierd door de
National Science Foundation, verkent conformiteit en
bijdragen voor het "grotere goed." Het is gepubliceerd in
het tijdschrift voor sociologie Social Forces.
De onderzoeksexperimenten toonden vergelijkbare resultaten
in groepen in die waarin het de norm was om offers te
brengen voor anderen, alsook in groepen waar de norm
"verslappen" was, zei Irwin. "In beide gevallen meldden de
deelnemers bijna identieke niveaus van gehechtheid aan de
groep, en vervolgens de norm verder te volgen in latere
interacties."
Irwin en co-auteur Brent Simpson, Ph.D., een
sociologieprofessor bij de Universiteit van South Carolina,
zeggen dat de resultaten aanzienlijk kunnen zijn voor
positieve collectieve inspanningen, zoals bouwen openbare
parken, openbare televisie en radio financiering of stemmen.
Maar hetzelfde proces geldt ook voor negatief gedrag. In die
gevallen waar de groep normen voorschrijven als zelfzuchtig
handelen, bevorderen positieve gevoelens voortzetting van
deze ongewenste acties, zei Irwin.
"Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld bendes of andere
criminele organisaties waar het ‘normaal’ is om weinig te
bereiken volgens de normen van de maatschappij, en voort
zetten om dit te doen omdat dit positief beloond wordt onder
leden van de groep. Met andere woorden, zij voelen zich
gelukkig in hun wederzijdse niet-medewerking," zei hij.
De onderzoekers begeleidden twee "publieks goede"
experimenten waarin de deelnemers kiezen hoeveel van hun
eigen middelen te geven aan de groep en hoeveel te houden
voor zichzelf. Ingebrachte punten werden verdubbeld en
gelijkelijk verdeeld tussen iedereen, ongeacht hoeveel
mensen doneerden.
Dit betekent dat individuen ‘gratis’ mee konden ‘liften’, en
nog steeds konden rekenen op andermans vrijgevigheid. In
beide studies werden deelnemers op de hoogte gesteld dat de
beslissingen over bijdrages zouden een voor een zouden
worden genomen, en dat zij de laatste positie in de reeks
zouden invullen.
De onderzoekers maakten gebruik van dit ontwerp om normen en
de gemiddelde bijdrage van andere leden van de groep (die
waren, in werkelijkheid gesimuleerd en hun gedrag was
voorgeprogrammeerd) te manipuleren. In één geval, de
bijdragen van de "andere" was zeer consequent; in de andere,
zeer inconsequent. Leden van de groep in één geval gemiddeld
donaties van ongeveer 65 procent van hun hulpbronnen; in de
andere waren ze relatief gierig, gemiddeld ongeveer 25
procent van hun middelen. Groepen waarin mensen royaal
bijgedragen "goed presterende" groepen, terwijl die waarvan
de leden weinig schonken vertegenwoordigd waren in de
"Slappere" groepen.
Nadat deelnemers besloten hoeveel bij te dragen, werden zij
gevraagd een aantal vragen over de groep te beantwoorden,
waardoor de onderzoekers de gevoelens konden meten over de
bijdrage onder de leden. Uiteindelijk namen de deelnemers
een tweede beslissing over hoe veel aan de groep te geven,
maar deze keer kregen ze te horen dat niemand hun bijdrage
besluit te zien zou krijgen; het was anoniem. Irwin en
Simpson gebruikten dit besluit om te bepalen hoe individuen
zich zouden gedragen als gevolg van hun gevoelens over de
groep en haar leden. Bevindingen suggereerden dat mensen
bleven voldoen aan de normen, zelfs als hun beslissingen
anoniem waren. Hun gedrag veranderde niet.
De studies werden zo ontworpen zodat mensen geloofden dat
zij interactie voerden met totale vreemden. Dit gaf
aanleiding om Irwin te laten geloven dat "het een vrij
krachtig proces is. Ze kennen elkaar niet, maar
overeenkomstig de normen hebben ze nog steeds positieve
gevoelens over de groep. Als we deze resultaten in deze
kunstmatige context krijgen, bedenk hoeveel sterker het
wellicht is met mensen die elkaar kennen en een soort van
interactie geschiedenis hebben."
Vertaling Shanti Onneweer
Heb je een goede nieuwstip,
video of andere link voor ons ?
Mail het ons
[
Terug naar het hoofdmenu ]
|
|