Volgens nieuw onderzoek kunnen games het geheim zijn van het leren van op getallen gebaseerde onderwerpen zoals wiskunde en economie.
Veel studenten zeggen dat ze moeite hebben met vakken als economie en statistiek; 83 procent van de universitaire cursussen in deze vakken wordt gegeven volgens een traditionele lesmethode. Nieuw onderzoek heeft echter aangetoond dat door het opnemen van games in het onderwijs van deze vakken de prestaties en tevredenheid van studenten aanzienlijk kunnen worden verhoogd, waarbij het aantal studenten dat niet slaagt voor hun cursus aanzienlijk kan afnemen.
Assistent-professor Joshua Fullard van de Warwick Business School, die het onderzoek leidde, merkte op: “Dit onderzoek ondersteunt wat we al weten: dat traditioneel lesgeven niet de beste benadering is om te leren, zelfs niet in op cijfers gebaseerde onderwerpen als economie of statistiek.” “De effecten van games op leerlingen zijn niet klein of beperkt tot sommige mensen in de klas. Toegepast op een hogeschool of universiteit zouden de hogere succespercentages van studenten ertoe leiden dat honderden studenten niet falen, hogere cijfers halen en tegelijkertijd meer tevreden zijn over hun leerproces.”
In het onderzoek doorliepen twee groepen studenten hun studie, waarbij de ene games in het leerproces integreerde, terwijl de andere alleen traditioneel onderwijs gaf. Uit het onderzoek bleek dat de groep die games gebruikte aanzienlijk betere cijfers behaalde, waarbij de gemiddelde examenscore met zeven procent steeg.
Over het geheel genomen behaalde de gemiddelde leerling in de groep met de games een score van 69 procent, in tegenstelling tot de gemiddelde leerling in de andere groep die een score van 60 procent behaalde – bijna het verschil tussen een 2:1 en een eerste in hun graad.
Het faalpercentage onder studenten die games speelden was ook lager: slechts zeven procent. In de andere groep faalde bijna een vijfde van de studenten. Dit suggereert dat games alle leerlingen in de klas ten goede komen, zelfs degenen die geen hoger cijfer halen.
De studenten die games gebruikten, hadden ook een veel hogere studententevredenheid, evenals een hogere deelname aan lezingen en seminars. Een van de redenen waarom steeds meer leraren en docenten geen gebruik maken van games in hun lesgeven is de tijdsdruk die ze ervaren, met veel terrein om te bestrijken en slechts een beperkte tijd om dit te bereiken.
Het nieuwe onderzoek suggereert verschillende korte, eenvoudig te implementeren activiteiten om het leren van studenten te verbeteren zonder dat docenten uren lestijd hoeven op te offeren.
Bron: University of Warwick