Sommige gepassioneerde gamers zijn misschien zelfs minder angstig dan hun niet-gamen.
Veel van onze kinderen spelen veel computerspelletjes. Sommige jongeren spelen zo veel en ontwikkelen zulke grote problemen dat een nieuwe diagnose genaamd Internet Gaming Disorder (IGD) is voorgesteld.
Symptomen van een gokstoornis zijn onder meer dat het invloed heeft op school, werk of vriendschappen, dat we blijven spelen ook al weten we dat het problemen veroorzaakt, dat we de activiteit niet kunnen stoppen of verminderen, dat we geen interesse meer hebben in andere activiteiten en dat we liegen over hoeveel we spelen.
Eerdere bevindingen laten zien dat overmatig schermgebruik bij jonge kinderen ertoe kan leiden dat ze emoties minder goed kunnen herkennen. Maar sommige kinderen ervaren ook waardevol meesterschap door middel van gamen, en velen vinden vriendschap en andere sociale saamhorigheid.
Een onderzoeksgroep van de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie (NTNU) heeft gekeken naar mogelijke verbanden tussen kinderen met symptomen van IGD en psychische problemen. De resultaten kunnen ouders geruststellen die hun kinderen mogelijk meer digitale games hebben laten spelen in de periode die wordt gekenmerkt door het coronavirus en het thuiskantoor.
“We hebben geen verband gevonden tussen IGD en psychiatrische problemen, behalve dat 10- en 12-jarigen die meer symptomen van gameverslaving hadden, minder symptomen van angst ontwikkelden twee jaar later, toen ze 12 en 14 jaar oud waren,” zegt Beate Wold Hygen.
Ze is postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Psychologie van NTNU en de eerste auteur van een nieuw artikel in de Journal of Child Psychology and Psychiatry.
Ja, kinderen ontwikkelen eigenlijk minder symptomen van angst, niet meer.
Deze bevinding kan verband houden met de sociale aspecten van het spel, of dat gamen een afleiding is waardoor de kinderen minder herkauwen dan anderen. Er is geen omgekeerde relatie gevonden.
“We keken naar angst, depressie, ADHD en oppositioneel opstandige stoornis. Maar kinderen met meer symptomen van deze psychische stoornissen waren niet vatbaarder voor gameverslaving”, zegt Hygen.
“Wanneer psychiatrische problemen en IGD zich tegelijkertijd voordoen, wat ze doen, moeten ze verklaard worden door andere gedeelde onderliggende factoren”, zegt professor Lars Wichstrøm, die co-auteur is van het werk en het onderzoeksproject leidt waarnaar de studie is gebaseerd.
De onderzoekers weten niet precies welke factoren een rol spelen, maar genen die zowel de neiging tot verslaving, waaronder internetgaming, als het hebben van andere psychische problemen beïnvloeden, kunnen een rol spelen.
De cijfers zijn gebaseerd op interviews met 702 kinderen uit de Trondheim Early Secure Study. Dit zijn kinderen die vanaf hun vierde om de twee jaar zijn opgevolgd met vragenlijsten, tests, diepte-interviews en observaties. Vandaag zijn ze 16-17 jaar oud.
Links
https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/journal/14697610
Videos