Euthanasie en de dood - maart 2018
‘Hoe kun je weten dat je leven ‘klaar’ is?
1.0
Wat is euthanasie?
Euthanasie of goede dood, milde dood of genadedood,
verwijst naar handelingen die sterven zonder veel lijden
van een andere persoon bevorderen. In de meeste gevallen
gaat het om het handelen van een arts dat tot doel heeft
het leven van een patiënt - op diens uitdrukkelijk en
aanhoudend verzoek – te beëindigen. Het gaat dus over
opzettelijke levensbeëindiging bij uitzichtloos en
ondraaglijk lijden door toediening van bepaalde
medicamenten door een arts. Euthanasie is altijd uit
vrije wil.
2.0 Ethische aspecten
Het morele vraagstuk over de geoorloofdheid van
legalisering en uitvoering van euthanasie is een
belangrijk onderwerp binnen de bio-ethiek!
Bepaalde organisaties protesteren wereldwijd tegen
wetten die vormen van euthanasie toelaten. De meeste
tegenstanders hangen een zgn. sancty-of-life
ethiek (‘heiligheid van het leven’) aan. Ze ageren tegen
euthanasie op ethische, filosofische en religieuze
gronden.
Eén van de kernargumenten die tegenstanders van
euthanasie aanbrengen tegen wetten die euthanasie
legaliseren, is het feit dat volgens hen de waarde
en de waardigheid van een mens door deze
wetten niet langer gebonden is aan het basisfeit dat hij
bestaat, maar aan wat genoemd wordt de kwaliteit
van zijn leven.
3.0 Het Bijbelse geloof en euthanasie
Wat staat er in de Bijbel over euthanasie?
De stelling binnen de christelijke kerken is dat het
leven, door God gegeven, heilig is en daarom altijd
beschermd moet worden! De Bijbelse visie is dus, dat
euthanasie de menselijke manier is om de autoriteit van
God over te nemen!
Het belangrijkste argument dat de tegenstanders van
euthanasie hebben, is ‘Gij zult niet doden’ [Ex.
20:13]; het zesde gebod van de Tien Geboden!
‘Voorzeker, Ik zal vergelding eisen voor uw bloed,
voor uw levens. Van de hand van de mens, van de hand van
ieders broeder, zal Ik vergelding eisen voor het leven
van de mens’. [Gen. 9:5]
Het gaat hier om het verbod om opzettelijk te doden. En
de tegenstanders van euthanasie vinden juist dat er wel
degelijk sprake is van ‘opzettelijk levensbeëindigend
handelen’. Het is verkeerd om in te grijpen in het
‘natuurlijk proces van sterven’. Bijbelgetrouwe christen
kan, zal en mag daarom op geen enkele wijze meewerken
aan de voorbereiding en uitvoering van euthanasie.
Een bijkomend aspect wat voor bijbelgetrouwe christen
moeilijk te verteren is, is de voorwaarde waaronder
euthanasie mag worden toegepast, namelijk het
uitzichtloos lijden! Wanneer een patiënt zich in
Gods handen borgen weet, mag er het uitzicht zijn op een
eeuwig hemelse toekomst; het eeuwig leven in het
Hemelrijk. Met andere woorden het lijden mag volgens de
christenen niet worden verkort, omdat Jezus ook niet
wegliep voor het lijden aan het kruis. Het vooruitzicht
van een eeuwig leven kan dan bepaald niet uitzichtloos
genoemd worden.
Heeft een patiënt dit perspectief niet, of omdat hij het
bestaan van God niet erkent, of doordat hij zich bewust
is van de afwezigheid van het ‘zaligmakend geloof’, dan
is het aannemelijk dat voor de patiënt de periode ná het
aardse lijden nog veel ondragelijker zal zijn. De
patiënt zal dan de straf ondergaan die God voor hem of
haar in gedachte heeft, aldus het kerkelijke geloof.
4.0 Een Bijbelse interpretatie?
Wie is dan de mens, dat hij zich als God zelf zou mogen
opstellen en beschikken over de beslissingsbevoegdheid
over leven en dood? Heeft de maakbaarheid van het
bestaan heeft gefaald? Wie heeft er volgens jou dan in
werkelijkheid ‘gefaald’? God of de mens?
Het frappante is, dat in de Bijbel nooit de dood als
‘oplossing’ voor lijden is gepropagandeerd. Want
wanneer Jezus tijdens zijn wandeling op aarde mensen
ontmoette die lichamelijk dan wel psychisch lijden,
heeft hij altijd voor hen genezing gezocht. Zelfs in die
gevallen waarin iemand dood was, heeft hij hem weer tot
leven gewekt. Dit illustreert duidelijk het belang dat
door Jezus aan het leven wordt gehecht.
5.0 Wat zegt God zelf over euthanasie?
Is het verkeert wanneer een leven wordt bekort door
ziekte? Is het de Wil van God?
Het doel van het leven is niet God te behagen. Het doel
van het leven is te weten en te herscheppen,
|Wie-jij-Bent|. Door dat te doen behaag je God, en
verheerlijk je Haar tegelijkertijd. Het is Gods Wil
dat wij weten en ervaren |Wie-wij-Zijn|; |Wie-jij-bent|!
De innerlijke ‘strijd’ tussen ziel, geest en lichaam
‘Euthanasie is iets wat in eerste instantie een keus is
die door de geest wordt bepaald en niet de ziel; het
hogere of innerlijke zelf! De ziel zal ten alle tijden
het doodsmoment – het verlaten van het fysieke lichaam –
zolang mogelijk uitstellen. Maar er komt een moment voor
de ziel dat de situatie onhoudbaar is geworden. De ziel
wordt gestremd in haar ontwikkeling en wordt daardoor
onrustig. Zij – de ziel – kan de gedachte van de geest
niet meer in het reine brengen. Zij heeft geen invloed
meer op de gedachten van de geest.
In eerste instantie blijft het ten allen tijden een keus
van de ziel die beslist over het wel of niet willen
terugkeren naar God; het Rijk van het Absolute. Het
Hemelse rijk waar alleen liefde, vrede en geluk heerst.
Op het moment dat de ziel ervan overtuigd is –
doordrongen is – van de gedachte dat aan- of bijsturing
van de geest niet meer mogelijk is; dat de geest
onwrikbaar haar standpunt blijft vasthouden, niet meer
op andere gedachten te brengen is; niet meer bereid is
om samen te werken met de ziel en het fysieke lichaam,
dan neemt de ziel een besluit. Dit gebeurt vaak na
ontelbare pogingen van de ziel om de drie-eenheid –
ziel, geest en lichaam – in stand te houden.
Besef, dat het fysieke lichaam een unieke voertuig voor
de ziel is om ervaringen op te doen hier op aarde. Het
besluit van een ziel om Huiswaarts te keren, wordt dan
ook niet zomaar genomen. Het kan zelfs jaren een
innerlijke strijd zijn tussen ziel en geest. Bij iedere
negatieve gedachte van de geest, zal de ziel altijd
proberen om een andere visie – een tegenbeeld - te
tonen in de hoop dat de geest op andere gedachte zal
komen. Altijd is er samenspraak tussen ziel, aan de ene
kant, geest en lichaam aan de andere kant.
In het geval van ondraaglijke geestelijke en
lichamelijke pijnen heeft het lichaam aangegeven, dat ze
niet meer in staat is om die pijnen te verdragen. Het is
dus – in zo’n geval – dat het lichaam deze signalen
afgeeft aan de geest. Het lichaam oppert al vele jaren
dat het zinloos is om zo verder te leven. Het fysieke
lichaam legt de drie-eenheid zulke beperkingen op dat
groei-ontwikkelingen uiteindelijk niet meer mogelijk
zijn. De gedachten worden steeds meer geconfronteerd met
de bepalende signalen van het fysieke lichaam, dat in
wezen zegt; ‘ik kan niet meer’. Dit is een soort
éénrichtingsverkeer van een permanente stroom aan
signalen van het fysieke lichaam, dat zegt: ‘ik stop er
mee, ik kan niet meer’. Uiteindelijk neemt de geest deze
onophoudelijk informatiestroom van gedachten over als
een feit en presenteert dat aan de ziel. Op dat moment
ontstaat er een onwrikbare overtuiging zo in de trant
van: ‘Ik kan niet meer’. ’Het is over en uit’.
De ziel die in eerste instantie dit lichaam heeft
gekozen, neemt het aanbod van signalen van het fysieke
lichaam – in eerste instantie – in overweging. De ziel
kijkt naar mogelijke oplossingen; zelfgenezing komt
aanbod, maar ook zelfdoding. De ziel overlegt met haar
gidsen, zelfs met God wat ze in haar specifieke situatie
het beste kan doen. De ziel – na overleg met Boven –
bekijkt ook wat voor gevolgen het heeft voor haar
directe omgeving. Voor haar broers, zussen, vader,
moeder, oom, tante, vrienden en kennissen. Ook daar
wordt naar gekeken. De ziel krijgt als het ware een
totaal plaatje gepresenteerd, voordat ze een definitief
besluit neemt. En, dat gebeurt natuurlijk in alle
gevallen bij ‘het verlaten van het fysieke lichaam’;
wanneer de ziel besluit Huiswaarts te keren.
Zodra de ziel – uit vrije wil, zonder inmenging van God
– een definitief besluit heeft genomen, dan is de ziel
opgelucht en keert definitief Huiswaarts. Ze verlaat het
fysieke lichaam snel en is blij en opgelucht’.
6.0 Levensbedreigende situaties
Het stervensmoment is rust vinden bij jezelf
Veel mensen, niet allen, hebben grote moeite met
lichamelijk pijn. Als iemand tijdens een moment van pijn
zou zeggen dat dit een ‘illusie’ is, zouden ze misschien
iets anders te zeggen hebben. Inderdaad, want voor velen
is pijn – en de mogelijkheid van pijn – veel
angstaanjagender dan de dood. Maar ook met deze illusie
kan worden afgerekend.
Aldus werkt de illusie van het leven! Als je je
bijvoorbeeld voorstelt dat je dringend zuurstof nodig
hebt, kun je geconfronteerd worden met directe paniek.
Dit zou logisch voortvloeien uit je overtuiging dat je
leven op het spel staat. Alleen een ware Meester, of
iemand die een bijna-dood-ervaring heeft gehad en
duidelijk weet dat de dood niet bestaat, zal onder
dergelijke omstandigheden kalm blijven. Anderen zullen
moeten oefenen om rustig te blijven.
De ironie is dat het precies die rust is die vereist
wordt. Alleen rust is bevorderlijk voor de gedachten en
de daden die een dergelijk vredig resultaat kunnen
opwekken. Duikers weten dit. Daarom leren zij niet in
paniek te raken als ze merken dat hun lucht opraakt of
als hun zuurstof wordt afgesneden. Ook anderen hebben
geleerd paniek te vermijden in wat velen uiterst
stressvolle en angstige situaties zouden noemen. De
innerlijke rust van de ziel, geest en het lichaam
tijdens een dergelijk kritiek moment maar ook tijdens
het ‘doodsmoment’ is van essentieel belang voor het
uiteindelijke ‘eindresultaat’; het vinden van ‘de
ultieme bevrijding’ of de tunnel naar het Licht. Dat kan
alleen wanneer de geest volledig tot rust is gekomen.
Als je de illusie van de dood als een illusie ziet,
verandert alles. Als je weet dat het geen andere
betekenis heeft dan de betekenis die jij eraan
geeft, kun je voor jezelf besluiten wat het betekent.
Als je begrijpt dat heel het leven een proces van re-creatie
is, creëert dat een context waarbinnen je kunt ervaren
|Wie-je-werkelijk-bent| in relatie tot de dood.
7.0 Legalisering van euthanasie
De huidige opvattingen inzake de beëindiging van je
eigen leven komt er op neer dat het ‘niet oké’ is om
zoiets te doen. Ook houden velen van ons er nog steeds
aan vast dat het ‘niet oké’ is om anderen bij te staan
die hun leven wensen te beëindigen. In beide gevallen
zeggen wij dat zoiets ‘tegen de wet’ is. Wij zijn tot
deze conclusie gekomen, omdat de beëindiging van het
leven in dit soort gevallen nogal snel verloopt. Acties
die over een ietwat langere periode uitgesmeerd een
einde aan het leven maken, zijn niet bij de wet
verboden, ook al leiden ze tot het zelfde resultaat.
Als een arts jou helpt bij je zelfdoding, wordt dat
doodslag genoemd. Als tabaksfabrikanten zoiets doen,
spreken we over commercie. Als iemand zich met een
geweer doodschiet, hebben zijn naaste verwanten geen
recht op een uitkering van zijn levensverzekering. Als
hij zich dood rookt, krijgen ze deze uitkering wel.
De legaliteit van zelfmoord, zelfdoding – de
‘juistheid’ of de ‘verkeerdheid’ ervan – lijkt veel te
maken te hebben met ‘hoe snel’ de daad wordt gepleegd
als ook met wie de daad pleegt of helpt plegen. Hoe
sneller de dood erop volgt, hoe ‘verkeerder’ de daad
lijkt te zijn. Als de dood langzamer erop volgt, lijkt
de daad meer ‘oké’ te zijn. Interessant genoeg is dit
precies tegenovergesteld aan wat een waarachtig humane
samenleving zou besluiten. Volgens iedere redelijke
definitie van wat wij ‘humaan’ noemen, is een spoedige
dood het beste. Onze samenleving bestraft echter mensen
die proberen het humaner te doen en beloont hen die het
waanzinnige doen.
Het is waanzin om te denken dat God verlangt dat iemand
eindeloos lijdt. Het is waanzin om te denken dat een
snel, humaan einde aan iemands lijden ‘verkeerd’ is.
‘Bestraf het humane, beloon de waanzin’. Dit is
de lijfspreuk die alleen kan worden omhelsd door een
samenleving met een beperkt voorstellingsvermogen.
8.0 Doodgaan =
Het moment om naar ‘binnen-in’ te gaan!
Communicatie met
je intuïtie, met je innerlijke zelf, je ziel!
Er is één waarheid van belang voor de vereniging met
God, namelijk God is te vinden in onszelf!
Natuurlijk kunnen God overal vinden, want God is
vertegenwoordigd in alles! Zelf in het kleinst mogelijke
atomaire deeltje dat wij kennen, maar ook in de planten,
bomen, dieren en bloemen…………zeker in ieder levend
schepsel. Maar binnenin onszelf hebben we de grootste
zekerheid Hem te vinden. Dan zullen we innerlijke rust
vinden tijdens het ‘stervensmoment’ – het moment van
overgaan naar een hogere Dimensie, hogere Sferen - en in
harmonie kunnen sterven.
Euthanasie, zelfdoding, zelfmoord is volgens mijn
persoonlijke mening ‘verantwoord’ wanneer jij het gevoel
vóór of tijdens het stervensmoment hebt, dat je
intensief contact hebt met je innerlijke zelf, je hogere
zelf, je intuïtie, je ziel! Dan weet je dat hét moment
daar is.
Hans Zevenboom
Link:
http://www.millennium-visie.org/site/index.php/nieuwsbrief/269-euthanasie