Jezus geneeswijze modelleren
1.0 Inleiding
In dit artikel probeer ik niet de Bijbel vanuit esoterisch
gezichtspunt te interpreteren. En al helemaal niet om een lezer op
het punt van zijn geloofsovertuigingen te krenken of een nieuw
geloof te verkondigen. Dat is niet aan de orde. Ik heb het hier over
genezingen, over het ware gezond worden zoals óók in de Bijbel
daarover geschreven wordt.
In de boeken van de Bijbel is alles te vinden. Magische
genezingsspreuken, aanwijzingen voor het gebruik van heilzame
kruiden tot en met de bevestiging: ‘Uw geloof heeft u gezond
gemaakt’. Verrassend is daarbij de ontdekking dat in de eerste
hoofdstukken van de heilige schrift wordt gewezen op
psychosomatische samenhang. ‘Het baat weinig het lichaam te willen
genezen, zolang de ziel lijdt en omgekeerd!’
2.0 Door Jezus gebruikte geneesmethoden
Jezus’ uitzonderlijke vermogens om te genezen worden meer dan 35
keer genoemd in de evangeliën, waarbij veel getuigenissen
beschrijven hoe hij ‘menigtes’ van mensen genas “die kwalijk gesteld
waren met verschillende ziekten en pijnen bevangen zijnde, en van
den duivel bezeten en maanzieken en geraakten” [Matth. 4:24],
inclusief de “kreupelen, blinden, stommen, lammen” [Matth 15:30].
Het is interessant te zien dat ook Jezus allerlei methoden heeft
toegepast tijdens zijn genezingen. Vermoedelijk was de techniek die
Jezus op een bepaald moment gebruikte, afhankelijk van de
omstandigheden en in het bijzonder van de behoefte en de
bewustzijnstoestand van de zieke.
Bijvoorbeeld:
1. Hij legde zijn handen op de zieke. [Lucas 13:11-13]
2. Hij raakt het lichaamsdeel aan dat genezen moesten worden.
[Mathheüs 9:29 en 20:33-34; Marcus 7:32-37]
3. Hij spuwde op de ogen van een blinde man en legde vervolgens twee
maal zijn handen op hem. [Marcus 8:22-26]
4. Hij zei de zieke dat hij iets moest doen. Bijvoorbeeld zei hij
tegen tien melaatsen dat zij zich aan de priester moesten laten
zien. [Lucas 17:14]
5. Hij combineerde eigen handelingen met instructies aan de zieke om
iets te doen. Bijvoorbeeld: Jezus spuwde op de grond, maakte slijk
van dit speeksel en smeerde dit op de ogen van de blinde, waarna hij
hem zei zich te gaan wassen in het badwater van Siloam. [Johannes
9:1-7]
6. Mensen raakten hem of zijn kleding aan en waren genezen. [Marcus
5:24-34 en 6:56 en Mattheüs 14:36]
7. Hij gebruikte alleen maar woorden. Hij zei tegen de verlamde man:
‘Houd moed, mijn kind, uw zonden worden vergeven” en “Sta op, neem
uw bed op en ga naar huis”. [Mattheüs 9:2 en 6]. Hij zei tegen de
man bij het bad in Bethesda, die al achtendertig jaar ziek was: “Sta
op, neem uw matras op en wandel”. [Johannes 5:8]
8. Hij maakte gebruik van genezing op afstand, waarbij hij zich
elders bevond. [Mattheüs 8:5-13 en 15-28; Johannes 4:46-53]
Een analyse van alle opgetekende genezingen van personen laat
zien dat Jezus in tien gevallen de persoon heeft aangeraakt.
Gewoonlijk wanneer ze dood, blind of doof waren of leden aan
melaatsheid. Mogelijk deed hij dit om het geloof van de persoon (of
bij de doden dat van de familieleden) te ondersteunen.
In twaalf gevallen was er géén sprake van aanraking. Het aanraken
van zijn kleding wordt in twee gevallen vermeld. Hier kozen de
zieken zelf het middel om hun geloof te versterken. Het geloof van
de zieke wordt zeven keer vermeld. Het geloof van een vriend of
verwant vinden wij in negen verslagen. In zeven gevallen wordt geen
melding gemaakt van geloof, maar was dit ongetwijfeld een factor.
Jezus heeft zeer duidelijk gemaakt dat in alle gevallen de genezende
kracht van God kwam en niet van hemzelf. ‘De Vader in Mij blijft,
doet Zijn werken’ [Johannes 14:10]
3.0 De genezende patronen van Jezus
Jezus genas een vrouw met bloedvloeiingen. [Marcus 5:27]
De vraag is: ‘Is er een gedragsmatige patroon of patronen te
ontdekken, die een context scheppen waarin het waarschijnlijker is
dat er een ‘wonder’ zal plaatsvinden?’
Wanneer Jezus geneest, wordt er een direct beroep op het
innerlijk-zelf-genezend vermogen dat ieder mens bezit! Een groot
deel van zijn woorden en daden was er dan ook opgericht de
overtuigingen en het overtuigingssysteem van de mensen te
beïnvloeden! Zoals de volgende teksten aangeven, legde Jezus veel
nadruk op de kracht van het geloof.
* ‘Vrees niet, geloof alleen’. [Marcus 5:36]
* ‘Als je maar gelooft, alles is mogelijk voor hem die gelooft’.
[Marcus 9:23]
* ‘U geschiede naar uw geloof’. [Matth. 9:29]
Deze teksten betekenen zeker dat geloof één van de
allerbelangrijkste sleutelfactoren is, die helpen om een wonder te
laten plaatsvinden. Jezus had het unieke vermogen om mensen
gemakkelijk – vermoedelijk door een vorm van hypnose toe te passen
door diep in de ogen te kijken – en op consequente wijze te helpen
beperkende overtuigingen te veranderen en die nieuwe overtuigingen
te vestigen die nieuwe mogelijkheden boden.
‘Hoe deed Jezus dat?’
Eén van de sleutels van zijn toegepaste strategieën is te vinden
in zijn onderwijzingen en gelijkenissen. De gelijkenis van ‘De
zaaier en het zaad’.
‘Hoor toe, ziet, een zaaier ging uit om te zaaien. En het geschiedde
in het zaaien, dat het ene deel zaads viel bij de weg; en de vogelen
des hemels kwamen en aten het op. En het andere viel op het
steenachtige, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op,
omdat het geen diepte van aarde had. Maar als de zon opgegaan was,
zo is het verbrand geworden, en omdat het geen wortel had, zo is het
verdord. En het andere viel in de doornen, en de doornen wiesen op,
en verstikten hetzelve, en het gaf geen vrucht. En het andere viel
in de goede aarde en gaf vrucht, die opging en wies; en het ene
droeg dertig- en het andere zestig-, en het andere honderdvoud. En
hij zie tot hen: Wie oren heeft om te horen, die hore’. [Marcus
4:2-9]
Jezus legt aan zijn discipelen uit, dat het zaad als een nieuw idee
of een nieuwe overtuiging beschouwd kan worden. Maar voordat de
nieuwe overtuiging kan groeien, is het nodig eerst het in de juiste
context te plaatsen. Als er geen interne referentie-ervaringen zijn
voor de nieuwe overtuiging om ‘wortel te schieten’, dan zal deze
verdwijnen, indien zij geconfronteerd worden met enig kritiek. De
vogel pikt het weg vanuit het hart.
Als er geen ervarings-‘bodem’ is waar deze in kan groeien, dan is
alles wat iemand maar hoeft te doen, je vreemd aan te kijken en je
denkt dan direct: ‘Oh, ik geloof dat ik stom bezig ben, etc.’. Dus
als de nieuwe overtuiging ‘langs de kant van de weg valt’, dan is
deze alleen maar oppervlakkig. Je praat erover, maar je hoort, ziet,
proeft en voelt het niet. Deze nieuwe overtuiging is dan snel
verdwenen.
Wanneer een nieuwe overtuiging op ‘rotsachtige grond valt’ dan wordt
deze geblokkeerd door – zoals Jezus uitlegt – de verharding in het
hart’. Deze ‘rotsen’ kunnen verband houden met vroegere, minder
prettige ervaringen, dingen waarbij je er nog niet klaar voor bent
om ze los te laten. De wortels van de nieuwe overtuiging kunnen dan
niet groeien. Het is dus belangrijk om manieren te vinden om de
rotsen te verwijderen en zo in een vruchtbare bodem te veranderen.
Wanneer een nieuwe overtuiging ‘tussen de doornen valt’ is er één
die geconfronteerd wordt met strijdige overtuigingen, incongruentie
of ‘gedachten-virussen’. Deze weerstanden kunnen zowel van externe
als van interne bronnen komen. Conflicterende overtuigingen zijn te
vergelijken met de doornen, die de nieuwe overtuiging overschaduwen
of ‘verstikken’. Het is niet nodig de ‘doornen’ te vergiftigen of te
vernietigen, maar ze moeten worden verwijderd, weggenomen of
‘uitgezocht’ worden.
De kracht van deze metafoor is dat ‘genezen’ wordt vergeleken met
‘tuinieren’. Je kunt er niet voor zorgen dat een boom groeit. Je
kunt echter wel de bodem bewerken. De tuinman gaat niet ‘deze boom
laten groeien’, maar wat de tuinman wel kan is de rotsen verwijderen
en ervoor zorgen dat de grond vruchtbaar is. Dat is de essentie van
Jezus’ kijk op veranderingen aanbrengen.
4.0 Genezing door woord en aanraking
Afgaande op de Evangeliën was Jezus’ primaire benadering van
genezen het systematisch gebruiken van taal en handoplegging.
* …. Zij brachten vele tot hem die van den duivel bezeten waren en
hij wierp de boze geesten uit met zijn woord. [Matth.8:16]
* … allen die enigerlei ziekten hadden werden tot hem gebracht; en
hij legde zijn handen op elk van hen, en genas hen. [Lucas 4;40]
Deze beschrijvingen lijken te impliceren dat Jezus ertoe neigde
rustgevende woorden te gebruiken om de problemen die met de geest te
maken hebben te benaderen, en gelijktijdig zijn genezende handen om
lichamelijke ziekten te behandelen. Voor mijn gevoel wordt door
Jezus een hypnose-techniek toegepast, die zorgt dat de geest als het
ware ‘buitenspel’ wordt gezet. En zijn handen om zijn genezende
energie ‘over te hevelen’ naar de patiënt. Jezus wordt op dat unieke
moment het ‘doorgeef-kanaal’ van Goddelijke Energieën, die nadien
door beide handen stromen.
5.0 Jezus genas. Waarom?
Waarom heeft hij dat niet gedaan? Waarom zou Christus ervoor gekozen
hebben sommigen te laten ‘lijden’ en anderen te genezen? Anders
gezegd: Waarom staat God het lijden op welk moment dan ook toe?
Jezus verrichte geen genezingen in het wilde weg! Als hij dat gedaan
zou hebben, zou hij een heilige wet van het universum geweld hebben
aangedaan. De wet zegt: ‘Laat iedere ziel haar eigen weg gaan!’ Het
leven komt voort uit keus …. die de ziel zelf maakt. En het is niet
gepast bij keuzes tussenbeide te komen of ze in twijfel te trekken.
Jezus ging een gemeenschap aan met de zielen van anderen, en hun
bedoelingen en voornemens werden hem snel duidelijk uit dat unieke
kleine contactmoment! Een fractie van een milliseconde was voor
Jezus voldoende om te besluiten of hij wel of niet tot genezing
overging.
Jezus genas iedereen die naar hem toe kwam of die anderen naar
hem stuurden in hun plaats. Jezus herkende en begreep de intentie
van de ziel van de ‘patiënt’.
6.0 Genezersbewustzijn van Jezus kopiëren?
Een interessante manier om het genezersbewustzijn te
ontwikkelen, is jezelf te visualiseren als toeschouwer bij één van
de genezingen die door Jezus zijn verricht!
Kies er één uit die je aanspreekt, lees daarover verscheidene
keren tot je er helemaal vertrouwd mee bent. Ga dan op een rustig
plekje zitten met gesloten ogen, ontspan je geheel en adem
gemakkelijk en ritmisch. Stel je nu in je verbeelding de plek voor
waar de genezing heeft plaatsgevonden – het landschap, de gebouwen,
de mensen, hun kleding en hun nieuwsgierigheid als Jezus aankomt.
Stel je dan het lijden en de hoop voor van de zieke, diens smeekbede
om genezen te worden en de steun die hij daarbij van de omstanders
heeft. Verbeeld je vervolgens hoe Jezus eruitziet, zijn kleding,
zijn haar, zijn gezicht en vooral zijn ogen en de onvoorwaardelijke
liefde die van zijn hele wezen uitstraalt.
Let op zijn vriendelijkheid en zijn stem, als hij het verzoek om
genezing inwilligt. Zie ook het aanvankelijke ongeloof van de zieke
dat inderdaad genezing heeft plaatsgevonden en dan de vreugde en de
opwinding, wanneer hij zich plotseling realiseert dat hij genezen
is, gevolgd dor zijn dank en aanbidding. Voel de opwinding en de
verbazing van de menigte, waarvan je deel uitmaakt.
Stel je voor, wat er door je gedachten ging, toen de onmiddellijke
genezing plaatsvond. Heeft dat je leven veranderd?
Stel daarom alles in het werk om je bewustzijnsniveau te verhogen
zodat het meer van je onderbewustzijn bevat en van het collectieve
of universele onbewuste, waardoor je je gewaarwording vergroot. Niet
alleen van je eigen ingewikkelde wezen maar tevens van de goddelijke
Schepper en diens hele schepping. Hoe hoger het niveau dat je
bereikt, des te beter zal je slagen in het openen van jezelf als
kanaal
Let op: ‘Macht bederft, en absolute macht bederft absoluut’.
7.0 Zie ziekte als een kans!
Voorwaarden voor wonderbare genezing?
Wonderen van Jezus vonden plaats waar mensen geloof toonden.
Verschillende keren lezen we in de Bijbel dat Jezus uitspraken deed
als: "Door je geloof ben je genezen." Jezus deed alleen wonderen
waar mensen er voor open stonden. Dat was bijvoorbeeld niet het
geval in Nazaret, waar hij was opgegroeid.
"En hij verrichtte daar niet veel wonderen, vanwege hun ongeloof."
[Marcus 13:58, NBV2004]
Jezus was niet erg gesteld op mensen die hem achterna liepen, omdat
ze zich wilden vergapen aan wonderen; hij was ze liever kwijt dan
rijk:
"Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, en het zal geen
teken gegeven ontvangen dan het teken van Jona. En Hij verliet hen
en ging van hen heen" [Matteüs 16:4, NBG1951]
Ziekte, hoe zwaar en pijnlijk die ook kan zijn, is uiteindelijk
geen ongeluk, geen catastrofe maar een geweldige kans. In kerkelijke
kringen spreekt men graag ven beproeving, maar dat begrip is
misleidend en raakt de kern van de zaak niet. In een beproeving moet
je namelijk laten zien wat je geleerd heb en nu kan. God kent ons en
hoeft ons niet zoals een schoolmeester een ‘proefwerk’ af te nemen.
‘Eer ik verdrukt werd, dwaalde ik, maar nu onderhoud ik uw woord.
Gij zijt goed en goeddoende, maar ik verlustig mij in uw wet. Het is
mij goede, dat ik verdrukt ben geweest’, zingt de psalmist . [Ps.
119:67].
En dat is precies wat hij bedoelt: de ziekte kan een belangrijk
keerpunt in het leven worden. Men mag zichzelf niet alleen maar
kwellen met het vragen naar een schuld en direct aan straf, schande,
verlorenheid en verworpenheid denken. ‘Ik ben een geboren
pechvogel’. Een dergelijke instelling kan niet anders dan het lijden
verergeren en de genezing verhinderen. Besef, je hebt je genezende
hulpmiddelen ‘in huis’!
8.0 Slot
Jezus genas. Waarom?
Jezus genas niet omdat hij de omstandigheden van die zieken –
mindervalide, een wezen met beperkingen – de omstandigheden van die
zieken als onvolmaakt zag. Hij genas hen omdat hij die zielen om
genezing zal vragen als deel van hun proces. Hij zag de perfectie
van het proces. Hij herkende en begreep de intentie van de ziel. Als
Jezus had gemeend dat alle ziekten, geestelijk en lichamelijk,
onvolkomenheid vertegenwoordigden, zou hij dan niet iedereen op de
hele planeet in één keer hebben genezen? Betwijfel je of hij dat
kon?
Hans Zevenboom
http://www.millennium-visie.org/site/index.php/nieuwsbrief/241-geneeswijz-van-jezus-modelleren