Walnoten zijn prima noten met
hart-gezonde antioxidanten
Een nieuwe wetenschappelijke studie positioneert walnoten als nr. één onder een familie
van voedings- middelen die claimen dat ze behoren tot moeder natuurs bijna perfecte
natuurlijk verpakte levensmiddelen: boom en grond noten. In een rapport van vandaag op de
241e National Meeting & Exposition of the American Chemical Society, presenteren
wetenschappers een analyse die aangeeft dat walnoten een combinatie hebben van meer
gezonde anti-oxidanten en een hogere kwaliteit anti-oxidanten dan elke andere noot.
Walnoten komen in rang hoger dan pindas, amandelen, pecannoten, pistachenoten
en andere noten, zei Joe Vinson, Ph.D., die de analyse deed. Een handvol
walnoten bevat bijna twee keer meer anti-oxidanten als een gelijkwaardig aantal van elke
andere algemeen gebruikte noot. Maar helaas, mensen eten niet veel walnoten. Deze studie
suggereert dat de consument meer walnoten zou moeten eten als onderdeel van een gezonde
voeding.
Een dieet rijk aan walnoten en walnootolie helpt tegen stress en een hoge bloeddruk.
Volgens de onderzoekers van de Penn State University helpen walnoten bij het verminderen
van negatieve effecten van stress.
Vroeger werd okkernotenmelk gemaakt om
babys te voeden in plaats van moedermelk. Je moet daarmee opletten om de nieren van
de kleintjes niet te beschadigen. Maar als de taninen deskundig verwijderd zijn kan het
misschien wel.
Okkernoten zijn zeer voedzaam en bevatten ongeveer 8% alfa-linoleenzuur, een vetzuur of
olie die in heel weinig planten of zaden voorkomt. Het is het omega-3 vetzuur waar
tegenwoordig zoveel over gesproken wordt. Misschien zijn okkernoten in de verre toekomst
wel onze enige bron van alfa-linoleenzuur, als zeevis te duur gaat worden en teveel zware
metalen bevat. Veldsla is ook een bron van alfa-linoleenzuur maar de sla bevat slechts
0,25% van de gezonde olie. Okkernoten bevatten nog meer ingrediënten zoals olie
(linolzuur en oliezuur), eiwitten, mineralen en vitamines.
Het is een voor onze hersenen essentiële voeding om gezond te blijven. Voor de twee
wereldoorlogen aten de mensen hier veel zoetwatervis, wellicht was dat toen een goede bron
van omega-3 vetzuren. Alleen
rauwe tonijn en colombuseieren (dooier rauw) zijn nog beter dan okkernoten om gezond te
blijven tot op hoge leeftijd. Om okkernoten goed te bewaren moeten ze goed verzorgd
worden. Het drogen is belangrijk om schimmel te voorkomen. Na een maand drogen op een
rooster in een droge en luchtige plaats zijn de okkernoten geschikt om te kraken en in de
diepvriezer te bewaren. Zo kan een jaar rond genoten worden van de gezonde ingrediënten
van de noot.
Okkernoten worden het best rauw gegeten, je
kan de kernen mixen en in soep of gewoon in water of zelfs in melk doen om te drinken. In
brood gebakken of gekookt is het alfa-linoleenzuur niet altijd vers genoeg, omdat dit
vetzuur gemakkelijk oxideert door de zuurstof in de lucht. In pannenkoeken kunnen gemixte
kernen gemakkelijk verwerkt worden, als de pannenkoeken dan ook onmiddelijk opgegeten
worden. Onze dagelijkse behoefte aan alfa-linoleenzuur is 1% van ons calorie verbruik. Een
werkende man verbruikt om en bij de 2.500 kilocalorieën per dag, 1% daarvan is 25 kcal,
wat overeenkomt met 2,8 gram olie, omdat 1g olie 9 kcal zijn. Om dus 2,8g
alfa-linoleenzuur in ons dagelijks dieet te voorzien is het nodig 2,8g x (100:8) = 35g
okkernoten te eten. Wat overeenkomt met 6 à 7 okkernoten. Het is niet aan te raden meer
okkernoten te eten omdat de pel rond de nootkern tanninen bevat. Tanninen zijn wel een
antioxidant en wij kunnen er resveratrol van maken met onze verteringsenzymen, maar teveel
is niet gezond.
De tannines kunnen grotendeels verwijderd
worden door de kernen te weken in koud water gedurende 16 uur, waarbij om de 4 uur het
water ververst wordt. De tannines lossen gemakkelijk op in water en worden telkens
weggegoten. De kernen nemen dan 30% water op, maar de pel is dan gezuiverd. Het weken is
ook goed om het fytinezuur (inositol) te verminderen. Na dit zuiveringsproces moeten de
kernen zo vlug mogelijk in een diepvriezer gelegd worden.
Okkernotenmelk (smoothie)
30 gram gepelde okkernoten (40 g geweekte)
250 ml water
50 gram vruchtensap naar keuze (of ganse sinaasappel, of halve kiwi ).
5 gram vers gemalen vlaszaad, (voor het malen een vingertipje venkel toevoegen).
Niet meer dan 5 gram per dag gebruiken.
5 gram pompoenpitten bij het vlaszaad voegen alvorens te malen.
Bereiding:
Vlaszaad samen met de pompoenpitten malen met een elektrische koffiemolen.
Alles in een blender en mixen tot het voldoende fijn is.
Met een goed scherpe staafmixer kan het ook.
Geschreven door Jos Kaelen Herborist.
Almond milk in green smoothies
Het voedsel probleem anno 2009 -
walnoten
Okkernoten ook walnoten genoemd worden
tegenwoordig veel aangeraden als natuurvoeding.
Maar ik heb daarbij toch enkele
bedenkingen.
1. Zijn walnoten die je in de supermarkt koopt wel op de juiste manier bewaart?
2. Als walnoten te droog worden, worden de vetzuren en de eiwitten gescheiden en dan wordt
het alfalinoleenzuur en het linolzuur snel ranzig.
3. In het boek "the world's healthiest foods" wordt aangeraden om walnoten zo
snel mogelijk in een diepvries te leggen om ze te bewaren gedurende één jaar. Er is in
Canada een firma die deze bewaarmethodes hanteerd. Zie ook http://www.whfoods.org
4. Als je meer dan 30 gram walnoten eet is het mogelijk dat je teveel taninen binnenkrijgt
die de nieren kunnen beschadigen. Die taninen kunnen verwijderd worden door de noten te
weken in water, omdat taninen goed oplossen in water.
Mag ik hopen de mensheid een beetje op de
goede weg te helpen om ons voedselprobleem op te lossen.
Vriendelijke groeten,
Kaelen Jos
The Killing of California Almonds
As NewsTarget reported earlier this year, the Almond Board of California (ABC) has decided
that all almonds grown in that state must be pasteurized, irradiated or otherwise killed,
even when they're labeled "raw." This is necessary, the ABC tells us, for
"safety reasons." But who's safety? Certainly not the safety of the consumer,
since dead or cooked nuts are far less nutritious than living, raw nuts. It turns out the
focus is on the safety of the industry, and killing all the almonds before allowing them
to be sold to consumers is a way to insulate the almond industry from lawsuits stemming
from rare salmonella outbreaks that afflict a tiny number of consumers with compromised
immune systems.
Consumption of nut products during
pregnancy linked to increased asthma in children
Expectant mothers who eat nuts or nut products like peanut butter daily during pregnancy
increase their children's risk of developing asthma by more than 50 percent over women who
rarely or never consume nut products during pregnancy, according to new research from the
Netherlands.
Eating pistachios may reduce your body's response to the stresses of everyday life,
according to a Penn State study. "A 10-year follow-up study of young men showed that
those who had larger cardiovascular responses to stress in the lab, were more likely to
contract hypertension later in life," says Dr. Sheila G. West, associate professor of
biobehavioral health. "Elevated reactions to stressors are partly genetic, but can be
changed by diet and exercise. Lifestyle changes can make the biological reactions to
stress smaller." West and her colleagues investigated the effects of pistachios on
standardized stressors on subjects who had high cholesterol but normal blood pressure.
They used a randomized, crossover controlled feeding study design and all three diets all
contained the same number of calories. After a two-week run-in diet containing 35 percent
fat and 11 percent saturated fats, each test diet lasted for four weeks, during which time
participants ate only foods supplied by the study. The researchers reported the results of
this study at Experimental Biology 2007 today (April 30) in Washington, D.C. Lees verder
Hawaiian treasure, macadamia nuts good
for the heart
Incorporating macadamia nuts into a heart healthy diet can reduce cardiovascular disease
risks according to Penn State researchers.
Pistachios lower cholesterol,
provide antioxidants
A handful of pistachios may lower cholesterol and provide the antioxidants usually found
in leafy green vegetables and brightly colored fruit, according to a team of researchers.
A daily dose of pistachios offers
potential heart health benefits
Adding to a growing body of evidence, new research shows that a daily dose of pistachios
may offer protective benefits against cardiovascular disease, according to a study
published in the Volume 26, Number 2 issue of the Journal of the American College of
Nutrition.The study, conducted by James N. Cooper M.D., of George Mason University and
Michael J. Sheridan, Sc.D., of Inova Fairfax Hospital, found that in people with
moderately high cholesterol levels, a daily diet consisting of 15% of calories from
pistachios (about two to three ounces or one to two handfuls of kernels) over a four-week
period favorably improved some blood lipid levels. "These results are exciting
because the research indicates that adding pistachios to the daily diet can help protect
the heart without a dramatic dietary lifestyle change," said Dr. James Cooper.
"This research challenges the previously-held belief that a low-fat diet is best for
heart health. Studies now show that a diet with a moderate amount of healthful
monounsaturated fat, like the kind found in pistachios, is a more effective way to prevent
heart disease than reducing overall fat intake. What's more, we noted very good compliance
and a positive response from participants during the four-week period."Pistachios
make a wise snack choice as they are contain dense levels of eight nutrients including
thiamin, vitamin B6, copper, manganese, potassium, fiber, phosphorus and magnesium.