1.0 Inleiding
Al eeuwenlang zijn de Tien Geboden een belangrijke
inspiratiebron en richtlijn voor gelovigen uit verschillende
religieuze stromingen en zelfs voor ongelovigen geweest.
Maar wat kunnen we hier vandaag de dag nog over zeggen?
Worden de Tien Geboden ook vandaag nog aanvaard als
leefregels?
In de Koran staan verwijzingen die sterk lijken op de
Tien Geboden. Voor alle gelovige moslims ter wereld geldt de
Koran met zijn 114 soera’s als enige geldende leidraad van
juist denken en handelen. Zij vertegenwoordigen het meest
volledige overzicht van de gedragscodes, die iedere moslim
dient te volgen naast alle andere morele bepalingen die in
de Koran staan vermeld. De Koran en Sunnah verschaffen veel
informatie over de persoonlijkheidsideaal van de ideale
moslim; de vertegenwoordiger van de islamitische normen en
waarden, de wereldburger!
Dit in tegenstelling tot het overwegend christelijke
Europa waar de Geboden systematisch aan de kant worden gezet
als oubollig omwille van de politieke, socio-economische,
maatschappelijke en de levensbeschouwelijke verschuivingen.
2.0 De Tien Geboden in de islam
De grondslag van het islamitische geloof is: ‘Er is geen god
dan God. Mohammed is Zijn profeet!’ Profeet Mohammed is ‘het
zegel der profeten’, d.w.z. de laatste profeet die de
openbaringen mocht verkondigen. De Koran is dus niet zoals
de Bijbel het verhaal over God, verteld door betrokkenen. De
Koran is hét verhaal dóór God. ‘Wie de Koran leest, leest
Gods woorden!’
In de islam wordt Mozes – ‘de drager van de stenen
wetstafelen‘ - vereerd als één van de grootste profeten van
God. Maar in de islam wordt echter ook onderwezen, dat de
teksten van de Thora en het Evangelie van de Bijbel, als
gevolg van eigenbelang en onvoorzichtigheid, beschadigd en
vervreemd zijn geraakt van het goddelijke ‘originele’; ze
zijn vervalst en dus onbetrouwbaar!
Maar opmerkelijk is wel, dat ondanks deze ‘vervreemding’
stemmen de teksten van de Thora en de Evangeliën toch nauw
overeen met bepaalde hoofdstukken in de Koran. In de Koran
[Koran 17:22, 23; 26-29; 31-32; 34-37, De Nachtreis en Soera
Het Vee 151-152] zijn op verschillende plaatsen de geboden
te vinden, maar ze worden niet als zodanig gepresenteerd. De
teksten zijn herschreven en aangepast conform de
islamitische geloofsleer.
Ook in verschillende Hadith liet Mohammed blijk geven van
deze tien leefregels; de ‘tien wetten’, de Tien Geboden.
De grondslag van het islamitische geloof kent een vijftal
belangrijke voorschriften (de vijf basisplichten), t.w.: het
gebed (salat) met haar rituele reiniging (wudu),de offergave
of gift (zakat), het vasten (sawin, ramadan; bedoeld om de
gehoorzaamheid aan God te tonen en de eenheid tussen de
moslims te vergroten) en de laatste zuil van de islam is de
pelgrimstocht naar Mekka (hajj) die iedere moslim eens in
zijn leven moet ondernemen. Deze plichten worden ook wel de
zuilen – vijf hoofdplichten - van de islam genoemd.
3.0 Illusies van Behoeftigheid
‘God heeft iets of iemand nodig? Ja, wie verkondigt dat?’
Christendom of Islam?
Wij hebben in de loop der eeuwen ons een God voorgesteld die
het leven op eenzelfde manier ervaart zoals wij dat ervaren.
Wij hebben onze menselijke gedachten gespiegeld;
geprojecteerd op God. Wij hebben van God onze persoonlijke
God gemaakt; een God als Persoon. Wij beelden ons een God in
voor wie hetzelfde zou gelden.
Wij beelden ons namelijk in dat God afhankelijk was van
iets of iemand om gelukkig of tevredengesteld, voldaan of
vervuld te zijn. Vanuit deze menselijke creatie van een
afhankelijke God produceerden de mensen een cultureel
verhaal over een God die er een agenda op nahoudt. Er zijn
met andere woorden dingen die God wil en nodig heeft, en
bepaalde manieren waarop ze moeten gebeuren, om ………….
gelukkig te zijn.
De mensen hebben dit culturele verhaal teruggebracht tot een
mythe die is uitgekristalliseerd tot: Uw wil gescheide! Onze
gedachte dat God een wil had, dwong ons ertoe vervolgens
vast te stellen wat Gods Wil dan wel niet was. En op die
manier zijn de Tien Geboden ontstaan. Maar …………. de Tien
Geboden of iets soortgelijks bestaan niet. ‘Ik ben Koning
noch Heerser. Ik ben gewoon de Schepper. De Schepper heerst
niet, maar Hij schept, schept en blijft scheppen’.
Al die oude (geloofs-)overtuigingen zijn op verschillende
manieren verwoord en samengevat in de geloofs- en leefregels
van verschillende religies, maar ze komen allemaal in grote
lijnen op hetzelfde neer. Maar de overtuiging dat God iets
nodig heeft om gelukkig te zijn, is een misvatting van de
allergrootste orde. God heeft niets nodig. God vereist niets
om gelukkig te kunnen zijn. God is het geluk zelf. Bijgevolg
eist God niets van iemand of wat dan ook in het universum!
De illusie van behoeftigheid is de meest omvattende illusie;
alle andere illusies – misvattingen over God en het Leven -
zijn erop gebaseerd!
4.0 Islamitische geloofsleer versus het christendom
De islam leert, dat alle levende wezens op aarde op de Dag
van de wederopstanding door God geoordeeld zullen worden en
wel op basis van hun daden. In tegenstelling tot het
christendom kent de islam géén erfzonde (‘iedereen begint
met een schone lei’), maar wel de neiging van ieder mens om
van het goede pad af te dwalen. De islam kent, vergelijkbaar
met christenen, wel een islamitische opvatting van de
heilige Geest (Roeh Al-Qoedoes) maar wijst de heilige
Drie-Eenheid – God de Vader, God de Zoon en de Heilige Geest
- resoluut af!
In de Koran wordt Adam net zo goed als Eva (niet bij name
genoemd) verantwoordelijk gesteld voor de zondeval, hoewel
het begrip zonde door de moslims wordt beschouwd als het
begaan van fouten door slechte invloeden van buitenaf of van
de eigen ziel! Ook kennen veel moslims een sterke
afhankelijkheid van het ‘lot zoals God beschikt’ (insha'
Allah - zoals God het wil), zowel goed als kwaad. Maar de
islam leert hen óók er alles aan te doen om het kwade af te
wenden, en pas daarna op God te vertrouwen. Het gebruik van
bijvoorbeeld medicijnen ten tijde van ziekte is voor een
moslim dan ook verplicht!
In het christendom – het Nieuwe Testament - ligt de
betekenis van het leven in het geloof in de evangelie van
Jezus of in andere woorden in het geloof dat ‘Jezus de
Verlosser’ is. ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad,
dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een
iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige
leven hebbe’.
Deze bewering is volgens het islamitische standpunt
onverteerbaar. Allereerst, als dit het doel van het leven is
en de voorwaarde voor het eeuwige leven waarom is dit dan
niet door alle profeten aan de wereld onderwezen? Ten
tweede, hoe kunnen vandaag de mensen die niet van Jezus
hebben gehoord het wezenlijke doel van de schepping
vervullen? Zo’n doel is volgens de islam vanzelfsprekend
tegenstrijdig aan de goddelijke rechtvaardigheid. Het
islamitische standpunt over het doel van de schepping en het
leven is ten allen tijde eensluidend geweest: ‘Het aanbidden
en kennen van God, de Schepper’. Meer niet!
Maar de Koran leert ons nog veel meer bijzonderheden, en wel
dat ieder mens geboren wordt met het bewustzijn van God
[Koran, 7:172-173]. Ieder mens ‘draagt’ binnenin zijn ziel
de kiem van het geloof van Gods Eenheid, die vaak diep
begraven ligt onder diepe lagen van onachtzaamheid. Indien
een kind niet beïnvloed zou worden door zijn omgeving, zou
het opgroeien met het geloof in één Enkele Schepper! Dat is
een wezenlijk standpunt van het islamitisch geloof; ieder
mens draagt binnenin de kiem van het geloof door de
aanwezigheid van het goddelijk bewustzijn. Beter gezegd het
goddelijk natuurlijk bewustzijn – Divine National Awareness,
het DNA! Alle profeten, van Adam tot de laatste profeet
Mohammad kwamen met deze zelfde fundamentele boodschap!
Nog zo’n fundamentele boodschap van de islam is, dat ‘God de
Verhevene heeft onze aanbidding niet nodig, maar wij mensen
zijn degenen die deze aanbidding van God nodig hebben’. En
één van de doelen van Mohammeds’ openbaringen die ten goede
zijn voor de mensheid is, is het kenbaar maken dat God geen
behoeftes heeft! God, Allah, |Alles-Wat-Is|, is
Behoeft-loos! [Koran, 47:38] Wij zijn degenen die behoeftes
hebben! God niet!
5.0 Islam en de Koran
‘De islam’ bestaat niet. Het is net als in andere religies
en ideologieën: ‘Islam is als water, hij neemt de kleur aan
van de grond waar hij overheen stroomt’ [Hampata Ba,
1900-1991]. Maar de ene moslim denkt totaal anders over
lijfstraffen of vrije meningsuiting dan de andere. Wat leidt
tot een grote verdeeldheid onder islamieten, mede door de
vaagheid en het dualistische karakter van de Koran.
De grote vraag voor de moslims is welke van de uitspraken en
geboden uit de Heilige Boeken over bijvoorbeeld
lijfstraffen, geloofsafval, en de positie van vrouwen en
homo’s naar de letter der wet worden opgevat? Over deze
onderwerpen melden de Koran, Hadith en de islamitische wet
vaak dingen die lijnrecht tegen wat velen in deze wereld als
beschaafd verstaan. Zo gebiedt de Koran bij dieven hun hand
af te hakken en ‘overspeligen’ te geselen of te stenigen.
Homoseksualiteit is taboe en ongehoorzame echtgenotes mogen
worden geslagen. Volgens Mohammed moesten ‘afvalligen’ zelfs
gedood worden!
Moslimhervormers herinterpreteren deze geboden met twee
argumenten. Het eerste luidt, dat de islam in het verleden
verkeerd en selectief is uitgelegd. Uitspraken van Mohammed
met een vrouwonvriendelijke strekking zijn volgens
hervormers door latere generaties verzonnen. Feministen
wijzen erop, dat uitsluitend mannen met een bepaalde
machtspositie de geboden mocht interpreteren.
Het tweede argument voor hervormingen is dat de islam
vroeger correct is geïnterpreteerd, maar dat deze uitleg
niet langer geldig is. Wat gold in de zevende eeuw na
Christus, hoeft nu niet meer op te gaan. Een dergelijke
redenering vind je nu bij de ‘regeling van vier echtgenotes’
weer terug.
6.0 Slot
Repressieve samenlevingen bestaan al sinds het begin van de
geschreven geschiedenis. De eisen en restricties van de
heersers in deze samenlevingen zijn niet gebaseerd op de wil
van God, maar op de door de religieuze leiders verkondigde
‘Wetten van God’. Deze zijn gebaseerd op hún vrees dat een
volledige vrijheid de mensen doet afwijken van het pad dat
de ‘leiders’ voor hen hebben uitgestippeld. In feite zouden
waarschijnlijk veel mensen een ander pad kiezen, om de
eenvoudige reden dat ze er de voorkeur aan geven. Maar in
een repressieve samenleving is er geen ruimte voor
persoonlijke voorkeuren.
De Koran en de Hadith bevatten geschriften die zouden kunnen
worden opgevat als een ondersteuning van ‘gedicteerde
geloofs- en leefregels’. Maar welke leider(s) moet
gebruikmaken van geweld om zijn gezag te handhaven? Welke
leraar moet angst gebruiken om zijn studenten te overtuigen
van de wijsheid van zijn leringen?
Maar het meest angstaanjagende is wel, dat alle religies
sterk ervan overtuigd zijn dat hún gewijde Geschriften nooit
‘verouderd’ raken en nog steeds van toepassing zijn. Een
grote groep fundamentalisten – ‘de letterknechten’- beweren
zelfs dat hún Heilige Schrift – de Bijbel, de Koran, of wat
dan ook – woord voor woord moet worden geproefd en
letterlijk moet worden toegepast. De meeste fundamentalisten
– ‘extreem gelovigen’, islamieten en christenen – eisen een
volledig respect voor de ‘oertekst’, het gesproken woord van
God, vooral in hun eigen handelen. ‘Het ware heil is pas ná
de dood te vinden’. ‘Het leven is niets waard, er is niets
te verwachten, het is een lijdensweg!’ ’Je kunt je maar
beter opofferen en martelaar worden’.
De islamitische cultuur is helaas totaal doordrongen van
deze filosofie des doods! De Koranverzen [Soera 24:39; 9:26;
17:58; 35:36] sluiten daarom naadloos aan bij de hedendaagse
identiteitsproblemen van grote groepen islamitische
jongeren.
Voor de groei en bloei van een sterk fundamentalistische
(islamitische) beweging is niet zoveel nodig. Vooral onder
de jongeren kan een identiteitsprobleem in combinatie met
een gevoel van verworpen en niet geaccepteerd zijn, al
voldoende zijn. Niet eens om de inhoud van de dogma’s – de
(islamitische, christelijke) geloofsleer – maar veel meer om
de ‘vastigheid’ die er wordt geboden. En ja, wat staat daar
bij het christendom nu tegenover? Een ruimere interpretatie
van de Bijbel, het liefst zonder de oubollige Tien Geboden?
De Bijbel is voor de meeste gelovigen dan ook geen
wetenschappelijk boek meer, dat ‘alles vertelt over de
wereld, de mens en het leven’. De Bijbel, maar ook de Koran
bevat geen wegwijzers die je de juiste richting aanwijzen.
De Bijbel en de Koran is evenmin een verzameling van
geloofswaarheden, maar vertelt slechts over mensen die
zoekend en worstelend God proberen te ontdekken!
Op de vraag wie moet ik volgen, wie is een betrouwbare
spirituele leider, antwoorde Jezus: ‘Kijk naar wat iemand
doet’ (vergelijk Mattheüs 7:17). En hij gebruikte een
beeldspraak van een vruchtboom. ‘Alleen een volgroeide, goed
gewortelde en tot wasdom gekomen boom geeft goede vruchten.
Een onvoldoende, slecht gewortelde boom niet’. Jezus gaf
daarom geen moreel oordeel, maar signaleerde een natuurwet.
Hij gaf mensen handvaten om zélf te oordelen over rijp en
onrijp. Hij spoorde ze aan om zélf hun gezonde verstand en
onderscheidingsvermogen te gebruiken en niet zomaar alles
klakkeloos te geloven.
Zijn boodschap was: laat je niet misleiden door uiterlijke
schijn en mooie woorden maar kijk naar de ‘vruchten’ van de
mens – hoe hij leeft, hoe hij handelt, hoe hij met zijn
medemensen omgaat – en besluit dan of je hen wilt volgen of
niet.
Welke waarheid is dan de ware?
Het juiste antwoord op deze vraag is ‘tolerantie’; de
universele moraal voor alle religies!
We moeten niets geloven gewoon omdat een ander het zegt.
Maar aangezien ons inzicht beperkt is, hebben we allen een
verschillende benadering van de waarheid. Alleen vanuit een
lege geest kunnen we onze zoektocht naar het zelf beginnen;
naar mijn of jouw eigen waarheid én niet die van een ander!
Laat ons proberen (geloofs-)overtuigingen te vervangen door
juiste waarnemingen want elke mening die we koesteren, is
een hindernis die ons afschermt van de waarheid. Een andere
waarheid – een nieuwe visie - afwijzen is voor mij en
hopelijk voor iedereen dan ook een gemiste kans tot
innerlijke groei!
Zelfstandig (leren) denken, is naar mijn mening dan ook met
géén enkele ware leer in strijd.
‘De Tien Geboden bestaan niet! Want God deelt geen bevelen
uit aan wat Hij heeft geschapen. Jij bent VRIJ om zelf
richting aan je eigen levensproces te geven!’ Maar probeer
je mening niet op te dringen aan die ander!
Het is nu de tijd voor een spirituele revolte !
Hans Zevenboom
Link:
http://www.millennium-visie.org/site/index.php/nieuwsbrief/189-10-geboden-a-islam