Bewust(er) leven – deel II
Vrije keus of vrije wil?
1.0 Inleiding
‘Wordt de wil niet gestuurd door begeerte, door opvoeding en
cultuur?’
Als we nu eens de totaliteit van het geestelijk leven van de
mens bekijken, dan lijkt het onderwerp van zijn vrije keus
en vrije wil oppervlakkig bezien zeer onbelangrijk. Maar om
de ware betekenis van vrije keus en vrije wil van de mens
volledig te begrijpen, zou je eigenlijk moeten kunnen denken
als een adept – een zeer hoog ontwikkeld goddelijk wezen.
Eén van de veronderstellingen van de moderne
neurowetenschappers is, dat de menselijke geest en de
hersenen ‘samenvallen’. De evolutionair psycholoog Jesse
Bering zegt: ‘De geest is wat de hersenen doen’. En volgens
Dick Swaab, zijn ‘wij ons brein’! Daarmee lijkt het alsof de
hersenwetenschappers trachten te achterhalen waarom we doen
wat we doen, hoe we onszelf kunnen veranderen en in het
andere uiterste geval of we beschikken over een vrije wil.
Maar ofschoon materialistische en atheïstische
neurowetenschappers als Swaab de ziel al lang hebben
afgeschaft, blijft er toch nog een restant van het
zielsdenken aanwezig te zijn, namelijk als idee dat de
menselijke persoon uiteindelijk in en door zijn hersenen tot
uitdrukking komt.
Sommige neuro-wetenschappers betwijfelen zelfs of er wel van
een vrije wil sprake kan zijn. Gebeurtenissen worden volgens
hen uitsluitend door de daaraan voorafgaande gebeurtenissen
bepaald. Een keus, die iemand maakt is meestal zeer
voorspelbaar en vaak afhankelijk van opvoeding, cultuur,
omgeving en ervaring. De visie van de meeste onderzoekers is
dan ook, dat veel menselijke gedragingen verklaard kunnen
worden in termen van menselijke hersenen, genen en
evolutionair verleden.
De vraag is nu of álle gebeurtenissen onder invloed van
de natuurwetten volledig bepaald worden door voorafgaande
gebeurtenissen – dat impliceert dat de wil niet vrij is – of
beschikt ieder mens juist wel over een vrije wil? Ja, heb ik
een vrij wil en ben ik in staat om zelfstandig een vrije
keus te maken? Of ben ik slechts een ‘marionet van de
Kosmos’, van de religieuze plichtenleer (de sharia), de
heersende dogma’s en de doctrines?
Dit betekent wel, dat een aantal traditionele geloofsideeën
over de mens ter discussie komt te staan. Want dit roept
vragen op zoals: ‘Ben ik wie ik denk dat ik ben?’ ’Of ben ik
slechts een aantal hersenprocessen, die min of meer
automatisch afloopt en misschien wel de illusie heb dat ik
mijn handelingen ‘vrij-willig’ voltrek?’
2.0 Waarom, vrije keus en vrije wil
De mens incarneert op aarde met de goddelijke gave van de
vrije keus en door het juiste en goed gecontroleerde gebruik
van die keuze zal hij ‘leren’, ervaren en daardoor inzichten
over de ware betekenis van het leven ontvangen. ‘Ik ben me
niet zelf aan het ontdekken; ik ben mezelf opnieuw aan het
scheppen!’
Als hij zijn keuzes niet onder controle heeft of je laat de
keuze over aan die ‘ander’, dan zal de mens langza(a)m(er)
leren en tot ontwikkeling komen. Diegenen die zijn begonnen
hun fysieke lichaam en andere lichamen onder controle te
krijgen en de discipline van hun ziel op te leggen aan hun
denkvermogen (de geest), zullen een verantwoordelijke keus
beginnen te maken bij al hun dagelijkse handelingen en aldus
zal je sneller gaan ontwikkelen! Denk dus na voordat je je
keus bepaalt, opdat je het juiste kiest.
De vrije keus spreekt voor zichzelf; je bent vrij om de ene
weg of de andere weg – levenspad – in te slaan, zonder
bemoeienis van ‘anderen’. De vrije wil daarentegen houdt in,
dat er sprake is van een kracht, een onzichtbare ‘macht’.
Als je iemand anders zijn (geloofs-)wil oplegt door hem of
haar bewust te confronteren met bijv. je gedachten over de
religieuze plichtenleer (bijv. de sharia) of je
(geloofs)overtuigingen (bijv. dogma’s of voedingswijzen),
dan stuur jij (bijv. als de godsdienstijveraar, de
deskundige) bewust een energie die een onweerstaanbare
invloed naar die persoon uit die er dan voor zorgt dat jij
of zij geen keus meer heeft. ‘Zij gehoorzamen uw wil’!
Daarom komt er aan wil geen keuzemogelijkheid te pas.
Wil is dan een energie geworden, die wordt geleid of
gebruikt door negatieve trillingsfrequenties, door een
verstandelijk ‘hoger’ ontwikkeld mens, in de richt van
iemand die minder ontwikkeld is en wel op het gebied van de
heersende (bijv. geloofs- of voedings-)leer. Hieruit volgt,
dat een ‘minder’ verstandelijke mens niet zijn wil kan
opleggen aan iemand die in ontwikkeling boven hem staat. Het
moet de ‘hoogst-ontwikkelde’ zijn die zijn wil oplegt! En,
dat heeft geleid tot de algemeen overheersende gedachte
onder de ‘gelovigen’: ‘Zij weten het!’
3.0 Kerkelijke bepalingen; dé leer?
Het onderwerp ‘is de mens gedwongen handelingen te
verrichten’ overeenkomstig religieuze (plichten)leer (de
sharia) of kerkelijke bepalingen of –richtlijnen (de Tien
Geboden), kan simpelweg beantwoord worden met: ‘daar waar de
vrijheid van meningsuiting in een religieus verband wordt
onderdrukt, of waar dit niet wordt toegelaten, daar maken de
verantwoordelijken – de geestelijke leiders, de
godsdienstijveraars of theologen - zich schuldig aan
machtsmisbruik!’
4.0 Uiteindelijke doel van het bestaan
‘Kiezen!’ ‘Nog eens kiezen, steeds maar weer kiezen is de
stap naar vrijheid’
‘An open mind is a joy forever’
De mens heeft niet altijd de juiste keus gemaakt. Hij kan,
zelfs vandaag de dag nog kiezen tussen spiritualiteit en
materialisme. Hij kan kiezen tussen denken over zijn wereld,
de aarde en denken over de andere werelden, de andere
planeten en het zonnestelsel. De keuzemogelijkheid is er
altijd en deze is afhankelijk van het ‘ontwikkelings- of
ervaringsniveau’ van de ziel. Voor diegenen die bij wijze
van spreken voor de eerste of tweede keer op aarde
incarneren, is de keus natuurlijk eenvoudig en ‘beperkt’. De
keuze zal hoofdzakelijk met overlevingsdrang en materialisme
verbonden zijn.
Voor diegenen, die door vele levens op aarde hun spiritueel
bewustzijn verder hebben ontwikkeld, is de keuze meer
verfijnd en gecompliceerder. Maar toch is elk wezen op aarde
hier om zijn of haar keus te bepalen, te ondergaan en te
ervaren en nadien zich verder te ontwikkelen door die eerste
bewuste keuze. Omdat de uitoefening van die vrije keuze de
belangrijkste reden is voor je bestaan, is dit zeker waard
dat je dit ernstig overweegt. Kies daarom niet lichtvaardig,
zonder na te denken. Bedenk, wat je kiest niet alleen op
jezelf maar ook op anderen van invloed zal zijn. ‘Wij zijn
verbonden met elkaar; ook met het universum!’
Kies dus bedachtzaam. Je ziel is je enige ware vriend, je
enige zuiver energiebron van waaruit de ziel al haar zuivere
gedachten laat ontstaan. Je ziel vertegenwoordigt jouw vrije
wil!
4.0 Slot
‘Vrijheid is een puur innerlijke ervaring’.
Hoera! Het leven is maakbaar! Het leven is één grote
ontdekkingstocht.
Nieuwsgierigheid, verwondering en bewondering. Jammer dat we
dat gevoel een beetje kwijt zijn geraakt!
Nelson Mandela: ‘Een ieder heeft vijf vrijheden: de vrijheid
te zien en te horen wat hier is en niet wat hier zou moeten
zijn of was of zal zijn. De vrijheid te zeggen wat men voelt
en denkt en niet wat men hoort te zeggen. De vrijheid te
voelen wat men voelt en niet wat men voelen moet. De
vrijheid te vragen om wat men graag wil hebben en niet
altijd te wachten op toestemming. De vrijheid risico’s voor
zichzelf te nemen en niet alleen maar te kiezen voor de
veiligheid zonder ooit in beweging te komen’.
Augustinus van Hippo, de Kerkvader der Vaderen (354-430 ),
de bedenker en grondlegger van de christelijke kerkleer ‘de
Tien Geboden’ [Rooms Katholieke Kerk] heeft toch een
treffende uitspraak over vrijheid gedaan; ‘Heb lief en doe
wat je wilt’ [Latijn: ‘ama et fac quod vis’].
‘Om echt vrij te zijn, moeten we meer in contact komen
met onze eigen gedachten en gevoelens’.
Hans Zevenboom
Heb je een goede nieuwstip,
video of andere link voor ons ?
Mail het ons
[
Terug naar het hoofdmenu ]
|
|